European Economic
and Social Committee
EESC-leden maken aan het eind van hun mandaat de balans op van hun bijdrage aan het Europese project
De leden van het Europees Economisch en Sociaal Comité (EESC) hebben op 17 september een afsluitende ceremonie gehouden tijdens hun laatste zitting voor het begin van de nieuwe mandaatsperiode in oktober. Luca Jahier, voorzitter van het EESC sinds april 2018, bedankte alle leden en sprak over de belangrijke bijdrage die de in het EESC vertegenwoordigde maatschappelijke organisaties aan het Europese project hebben geleverd.
Jahier herinnerde in zijn laatste toespraak aan de voornaamste prioriteiten van zijn mandaatsperiode: duurzame ontwikkeling, hechtere betrekkingen tussen de EU en Afrika, de uitbreiding van de EU en cultuur als bindmiddel voor Europa. Ook wees hij erop hoe het EESC zich de afgelopen jaren heeft ingezet om met oplossingen te komen voor de uitdagingen waar de EU voor staat. Zo kwam het EESC als eerste EU-instelling met het idee voor een Europese gezondheidsunie. Tot slot sprak hij de hoop uit dat het EESC een actieve rol krijgt in de conferentie over de toekomst van Europa die de Europese Commissie en het Europees Parlement hebben voorgesteld.
Voorzitter van de Europese Commissie Ursula von der Leyen prees in een videoboodschap het “uitstekende werk” van het EESC in de laatste vijf jaar en zijn belangrijke bijdrage aan de EU-wetgevingsprocedure. Europees Parlementsvoorzitter David Sassoli verklaarde in een videoboodschap bereid te zijn nauwer met het EESC samen te werken om een gestructureerde dialoog met het maatschappelijk middenveld op te zetten. Vicevoorzitter van het Europees Parlement Klara Dobrev benadrukte in een toespraak tijdens de EESC-zitting dat “er niets in de wereld kan veranderen zonder de steun van de burgers en dat het juist de rol van het EESC is om contact te onderhouden met maatschappelijke organisaties, met echte mensen dus met verschillende achtergronden en behoeften”. (dgf)