European Economic
and Social Committee
Demokrati är ledstjärnan för den nya EESK-ordförandens program
Ordföranden vill göra Europeiska ekonomiska och sociala kommittén till den demokratiska dialogens institution och öppna dörrarna för EU:s anslutningsländer.
EESK har valt österrikaren Oliver Röpke till den 34:e ordföranden i sin 65-åriga historia. Oliver Röpke var tidigare chef för ÖGB:s (österrikiska fackliga centralorganisationen) Brysselkontor och den senaste ordföranden för Arbetstagargruppen vid EESK, och kommer under de kommande två och ett halvt åren att leda det EU-organ som företräder det organiserade civila samhället.
Vid hans sida inom EESK ställer sig den polska ledamoten Krzysztof Pater, som vice ordförande med ansvar för budgeten, och den rumänska ledamoten Aurel Laurențiu Plosceanu, som vice ordförande med ansvar för kommunikation. I och med att EESK:s ordförandeskap byts ut vid halva mandatperioden tar Oliver Röpke över från Christa Schweng (även hon från Österrike), som ledde EESK under första hälften av mandatperioden 2020–2025.
Oliver Röpke är en förespråkare för arbetstagarnas rättigheter och är fast besluten att befästa EESK:s roll som ett forum för dialog mellan ett brett spektrum av aktörer som kan spela en viktig roll i utformningen av EU:s politik och återupprätta medborgarnas förtroende för EU-projektet.
”Under denna mandatperiod vill jag stärka EESK:s unika roll som förbindelselänk mellan medborgarna, det civila samhället och EU-institutionerna så att kommittén fungerar som en verklig plattform för en uppriktig och inkluderande debatt. Jag kommer att kontakta våra partner på västra Balkan och i det östra grannskapet för att främja ett närmare samarbete samt samråda med ungdomar för att se till att vi skapar en framtid som de vill leva i – inkluderande, välmående och demokratisk”, sade ordföranden.
För sitt ordförandeskap har Oliver Röpke valt mottot ”Stå upp för demokratin, tala för Europa”. De fyra pelarna i hans program – manifestet – återspeglar hans vision om ett mer socialt och representativt Europa som också når ut till grannländerna för att hjälpa dem att bana väg för en stabilare och fredligare framtid. Pelarna består i att stå upp för demokratin på hemmaplan och utomlands samt tala för Europa genom att göra EESK mer representativt och genom att stärka kvaliteten på EESK:s utåtriktade verksamhet och dess framåtblickande arbete.
Manifestet innehåller en förteckning över åtgärder som den nya ordföranden avser att genomföra under sin mandatperiod. De omfattar bland annat att utnämna hedersledamöter från EU:s anslutningsländer för att involvera dem i EESK:s löpande rådgivande arbete, och att EESK deltar kraftfullt i kampanjer och aktiviteter för att öka valdeltagandet i valet till Europaparlamentet 2024. Fokus kommer också att ligga på att involvera medborgarna i EU, i synnerhet ungdomar, genom medborgarpaneler och andra former av deltagande. (ll)