European Economic
and Social Committee
Tekniker för upptag av koldioxid måste användas inom industrin för att målen i den gröna given ska kunna uppnås
Vid sin plenarsession i september antog EESK ett yttrande på eget initiativ om tekniker för minskade koldioxidutsläpp inom industrin i EU.
I och med antagandet av den europeiska klimatlagen fastställdes ett ambitiöst utsläppsminskningsmål för 2030, samtidigt som klimatneutralitetsmålet för 2050 bekräftades. För att dessa mål ska kunna uppnås måste tekniker för upptag av koldioxid användas. Ju långsammare och svårare minskningarna av växthusgasutsläppen är, desto mer behövs dessa tekniker för att målen i Parisavtalet ska kunna uppnås.
”Minskade koldioxidutsläpp kommer att kräva en djupgående omvandling av den industriella verksamheten under de kommande 30 åren”, påpekade Andrés Barceló Delgado, föredragande för yttrandet. ”Även om det redan finns många koldioxidsnåla tekniker är framgången med dem fortfarande begränsad. Vi kommer att behöva ambitiösa färdplaner för teknik för att skala upp och sprida dessa banbrytande tekniker på bred front, och EU måste främja innovation genom klimat- och innovationsfonderna”, tillade han.
Beroende på när teknikerna för upptag av koldioxid tas i bruk kan de tjäna två olika syften, nämligen i) att påskynda uppnåendet av nettonollutsläpp genom att kompensera för utsläpp från sektorer där det är svårare att åstadkomma minskningar, och därmed öka sannolikheten för att vi håller oss inom temperaturgränserna, eller ii) att minska den globala uppvärmningen till under tröskelvärdena efter att temperaturen nått över dem (en överskridning).
”Utveckling av tekniker samt utbildning och omskolning av arbetskraften är avgörande för den gröna omställningen inom tillverkningsindustrin. Den sociala dialogen på såväl europeisk som nationell och regional nivå bör främja medvetenheten om samt acceptansen och stödet för en grön och rättvis omställning inom industrin. Kapacitetsuppbyggnad och projekt som går ut på att kartlägga nyckelkompetenser kommer att vara avgörande för att man ska kunna säkerställa en framgångsrik industriell omställning som inte lämnar någon på efterkälken”, framhöll Monika Sitárová, medföredragande för yttrandet. (ks)